Door Hans van Sunder op dinsdag, 31-05-2016 in

Frivool Frans

Het is nog een beetje wennen, want DS is een eigen merk geworden. Citroën staat er dus niet meer voor. Op de auto zelf en in het interieur kom je de Double Chevron dan ook niet meer tegen. Voor Citroën-fanaten wellicht een minpuntje, maar uit marketingtechnische overwegingen zo vreemd nog niet. DS is sinds de tijd van ‘De Snoek’ een icoon en daarvan moet je profiteren.

Zelfs bij de kleinste van de stal – de DS 3 – heeft dat succes. Sinds de introductie van de DS 3 in 2010 (toen heette hij overigens nog Citroën DS 3) zijn meer dan 390.000 kopers gevallen voor de verleidingen van deze eigentijdse en stijlvolle persoonlijkheid. Dit niet in de laatste plaats vanwege zijn bijzondere design, rijplezier en de vele mogelijkheden om de auto naar eigen smaak aan te kleden.

De DS 3 is in twee modelvarianten leverbaar. Als dichte en open versie. Prijzen van de DS 3 met dak beginnen bij 17.890 euro. De Cabrio is te koop vanaf 20.790 euro. Ik heb gereden met de DS 3 PureTech 130 S&S Sport Chic. Een hele mond vol voor een versie met de driecilinder turbomotor met Start&Stop in Sport Chic uitrusting. Dit betekent standaard, voor een bedrag van 26.090 euro, onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, 7-inch kleurenaanraakscherm, Active City Brake, aluminium pedalen en voetsteun, regensensor, automatisch inschakelende verlichting, DS Connect Box, dakspoiler met LED derde remlicht, DS LED Vision technologie, leren stuurwiel, parkeersensoren vóór en achter, twee chromen uitlaatuiteinden, sportstoelen en tweekleuren lak. De prijs van de auto die ik meekreeg is 31.140 euro door de metallic lak (ook twee kleuren), nappaleren bekleding en nog wat andere kleine zaken.

Concurrenten

Met de DS-lijn probeert Citroën op allerlei fronten anders te zijn dan anderen. Dat tilt de DS 3 duidelijk naar een hoger segment, al is het Duitse Supertrio (Audi, BMW, Mercedes) toch net iets te hoog gegrepen. Maar je kunt de DS 3 ook weer niet één op één vergelijken met een Citroën C3, Opel Corsa, Volkswagen Polo, Peugeot 208 of Renault Clio. Als je dat al zou willen, dan moet je echt de meest luxe versie nemen. De DS 3 is eerder een alternatief voor een Mini. Beide hebben een aparte status.

Zwevend

Het succes van de DS 3 heeft zonder enige twijfel van doen met de bijzondere styling, met een ‘zwevende’ dak en de tweekleurige dak- en carrosserielak. Op de flank is de voor de DS 3 zo kenmerkende haaienvin achter de voorportieren behouden. Op de keper beschouwd is eigenlijk alleen de neus substantieel veranderd. De chromen strip, waarin de dubbele chevron was opgenomen, is verdwenen. De grille is duidelijk anders met prominent daarop het DS-logo en in het onderste deel een chromen strip, die de grille als het ware in tweeën deelt en eindigt bij de kleine, ronde mistlampen. Aan weerszijde van de grille een chromen lijst, die naar boven toe iets breder wordt en optisch de koplampen, die niet veranderd zijn, ondersteunt. Ook de strip LED-lichtjes voor de dagrijverlichting zijn gebleven. De kleurencombinatie wit en topaasbruin is prachtig, net als de 17-inch wielen met platte banden (205/45 R 17) bij de auto passen. De 3D LED-achterlichten geven de achterzijde net even meer cachet.

Prachtig

Dat de DS 3 boven het niveau van een Citroën C3wordt uitgetild, komt in het interieur nog eens heel duidelijk tot uitdrukking. Niet alleen voel je je direct op je gemak in de DS 3, maar het passagierscompartiment is ook nog eens prachtig afgewerkt. Niet alles is standaard, zoals de fraaie leren bekleding, waarvan het middelste deel bij stoelen en achterbank lijkt op de schakels van een stalen band van een horloge. De sportstoelen zitten perfect, geven veel steun en zijn goed te verstellen. Het met leer beklede sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt en de aluminium pedalen en voetsteun met rubber noppen voegen nog een sportieve touch toe. Chromen elementen en fraaie glanzende panelen in het dashboard maken het af. Alleen de twee knopjes om de radio harder en zachter te zetten, zitten op een onlogische plek. Het was wel even zoeken.

Voorin zit je in de DS 3 prima. Achterin is het een stuk krapper, maar dat is te verwachten bij een auto die nog geen vier meter lang is. De laadruimte varieert van 285 tot 980 liter en dat is gebruikelijk in deze klasse.

Tierelier

Zonder een meter met de DS 3 PureTech 130 te hebben gereden en alleen kijkend naar het gegeven dat onder de motorkap een 1.2-liter driecilinder ligt, had ik niet al te grote verwachtingen van de prestaties. Ik werd echter positief verrast. Met behulp van een turbo levert de motor 96 kW/130 pk, maar veel belangrijker voor de krachtontwikkeling is de 230 Nm (!) trekkracht bij slechts 1.750 toeren. Echt super en wat een heerlijk motortje is dit dan ook. Hij trekt als een tierelier en de versnelling is indrukwekkend. Je hoeft dan niet eens veel toeren te maken. De motor blijft ook mooi op de achtergrond zijn werk doen, maar slaagt er wel in om in slechts 8,9 seconden vanuit stilstand de 100 km/uur te halen en de top ligt net boven de 200 km/uur (204 km/uur). Top dus. Zoals het brandstofverbruik, mede dankzij het Start&Stop, verrassend laag blijft. Dat je van de beloofde 1 op 22,2 alleen kunt dromen, is evident, maar 1 op 17,6 is gezien mijn rijstijl en de potentie van de motor heel mooi.

Feestje

Zoals het ook een feestje is om met de DS 3 te rijden. Ondanks de 17-inch wielen is het rijcomfort dik in orde. Met kleine oneffenheden en drempels heeft het onderstel enige moeite, maar je kunt zeker niet van een harde afstelling spreken. Er is een mooie balans gevonden tussen comfort en sportiviteit. Daarbij voelt de besturing, ook in de middenpositie, heel fijn aan. Je kunt een bocht heel scherp en duidelijk aansnijden. Gaat het iets te hard, dan zoekt de neus van de DS 3 de buitenkant van de bocht op (onderstuur), laat je het gaspedaal dan helemaal los, komt de achterkant lekker om (overstuur). Ook bij 200 km/uur voelt de DS 3 nog solide aan en de remmen doen hun werk betrouwbaar. De Sport Chic is standaard uitgerust met Active City Brake, dat helpt kleine aanrijdingen bij lagere snelheden te voorkomen.

Conclusie

Ik kan mij goed voorstellen dat zo’n 400.000 mensen voor de DS 3 kozen. Hij is net even anders dan een mainstream B-klasser, je hebt vele mogelijkheden om hem naar eigen smaak aan te kleden, ziet er van binnen prachtig uit en de PureTech 130 motor is een juweeltje. De DS 3 is een auto met Franse frivoliteiten en dat smaakt naar meer.