Door Hans van Sunder op donderdag, 29-08-2019 in

Geweldig totaalpakket

Ik heb de Ford Focus hoog zitten. Anders dan de Escort, die ik begin jaren tachtig van de baas verstrekt kreeg, is de Focus al vanaf het begin, ruim 20 jaar geleden, een heerlijke auto om in te rijden. En die rijkwaliteiten zijn alleen maar verder verbeterd. Tel daar de extra (bagage)ruimte van de Wagon bij op en je hebt een geweldig totaalpakket en gezinsauto.

Een klein jaar geleden maakte ik kennis met de nieuwe Focus en ik was laaiend enthousiast. Toen reed ik een Hatchback met 1.0 EcoBoost benzinemotor. Nu heb ik een week kunnen genieten van de Focus Wagon. Net als de Hatchback van een jaar geleden in Titanium Business uitvoering, maar nu met de krachtiger 1.5 EcoBoost. Toch net weer een tandje beter en natuurlijk duurder. De prijs in standaarduitvoering van mijn testauto bedraagt 30.010 euro en dan heb je al een heel complete auto. Maar dan zijn er nog opties voldoende. Ik tel er dertien op mijn testauto. Onder andere: Style Pack Titanium, Winter Pack, Parking Pack, B&O installatie met digitale radio en negen luidsprekers, Technology Pack en Design Pack 1. Totaalprijs geteste uitvoering: 36.610 euro.

Concurrenten

Ondanks de steeds maar populairder wordende SUV/crossover hebben veel autofabrikanten nog steeds een stationcar in het C-segment. De Focus Wagon moet het opnemen tegen deze modelvariant van de Volkswagen Golf, Renault Mégane, Peugeot 308, Opel Astra, Fiat Tipo, Seat Leon en Seat Octavia. Dit zijn alleen de Europese concurrenten. Ze komen ook uit het oosten, zoals de Hyundai i30, Kia Ceed en de Toyota Corolla.

Dynamisch

Ook de nieuwe Focus Wagon komt een stuk dynamischer en krachtiger over. Hij is goed te herkennen aan de markante grille (nog steeds lijkend op die van een Aston Martin) met zogenaamde Active Grille Shutter (grille sluit automatisch als de motor geen koellucht nodig heeft). De Wagon is flink langer dan de Hatchback. Het scheelt maar liefst 28 centimeter! De overhang achter is ook flink groter, maar toch ziet er voldoende dynamiek in de achterzijde, mede dankzij de dakspoiler boven de achterruit. De 17-inch spaakwielen voegen nog een extra fraaie accent aan de schoonheid van de Focus wagon toe.

Bak meer

Ik was al blij verrast door de binnenruimte van de Focus Hatchback. In de Wagon is er voor de bestuurder en passagiers net zoveel en dus voldoende leefruimte, want door de langere wielbasis (nu 2,70 meter) is de ruimte op de achterbank substantieel toegenomen en kan ik daar met mijn 1,90 meter prima zitten. Ook was de laadruimte van de Hatchback met 375 tot 1.354 liter in orde. In de Wagon heb je echter een bak meer. Die meet 608 tot maar liefst 1.653 liter en er zijn niet veel concurrenten die meer ruimte voor bagage bieden.
De Titanium is werkelijk van alle gemakken en luxe voorzien en dat maakt het verblijf in de nieuwe Focus uiterst aangenaam. Zo heeft hij een groter kleurenaanraakscherm, dat centraal en goed afleesbaar op het keurig beklede dashboard staat. Veel knoppen op het multifunctionele stuurwiel, dat in diepte en hoogte verstelbaar is. Het kleine aantal bedieningsknoppen zit op de juiste plaats, dus met de ergonomie is niets mis. Zo ook niet met de goed verstelbare stoelen die veel steun geven. Bovendien is de Titanium van binnen prachtig afgewerkt met fraaie materialen.

Souplesse

Net als de 1.0 EcoBoost is ook de 1.5 liter een driecilinder en is ook uitgerust met cilinderuitschakeling om het brandstofverbruik onder controle te houden. Zodra het mogelijk is, wordt één cilinder uitgeschakeld en werkt de EcoBoost dus nog maar op twee cilinders. Daar merk je overigens weinig van en je hoeft er zelf niets voor te doen. De 1.5 is er in twee versies, waarvan ik die met 110 kW/150 pk en 240 Nm koppel heb gereden. Er is ook de 134 kW/185 pk variant die hetzelfde koppel levert. Overigens wordt dat koppel al bij 1.600 toeren geleverd, dus over souplesse heb je niet te klagen. Over prestaties ook niet met een top van 210 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,8 seconden. Ook de 1.5-liter is, net als de 1.0, heerlijk stil en de zesbak schakelt als een zonnetje.
De 1,5-ljter is met 1 op 17,9 minder zuinig dan de 1.0, dat is evident. Van die beloofde 1 op 17,9 blijft in de praktijk 1 op 14,6 over. De Focus Wagon kent drie rijmodi: Sport, Eco en Normaal. Het verschil voel je duidelijk.

Ontspannen

De Focus Wagon bewijst zijn reputatie als een van de fijnste auto’s in zijn klasse om mee te rijden. Je zit echt heel ontspennen achter het stuur. Ook met zware belading doet de Wagon precies wat je van hem verwacht. De achterwielophanging van de Wagon bestaat uit torsieveren. Minder geavanceerd dan een multilink-ophanging, maar hij functioneert uitstekend. Vrijwel alle oneffenheden worden keurig weggefilters, maar je houdt wel prima contact met de weg waardoor je precies aanvoelt wat de Focus gaat doen. Hij stuurt scherp, is in bochten nauwelijks onderstuurd, heeft geen last van zijwind en op hoge snelheid voelt hij zeer solide en betrouwbaar aan.
Het aantal veiligheidsvoorzieningen (standaard en optioneel) is indrukwekkend. Standaard heeft de Titanium bijvoorbeeld een noodrem-assistent met voetgangersherkenning, uitgebreide rijstrookassistentie, dat er niet alleen voor waarschuwt maar ook voor zorgt dat je binnen de lijntjes blijft. Als opties, vaak als onderdeel van pakketten, is bijvoorbeeld ook Wrong way Alert (tegen spookrijden en tegen verkeer inrijden), Cross Traffic Alert, adaptieve cruise control en Evasive Steering Assist, dat helpt om afremmende of langzamer rijdende voorliggers te ontwijken . Ook parkeert de Focus geheel zelfstandig in en uit (Active Park Assist 2 met Park-Out Assist. Dus weer een stap dichterbij autonoom rijden.

Conclusie

Ford heeft al heel veel jaren een sterke troef in handen met de Focus. En met de Focus Wagon een auto die uitstekende rijeigenschappen paart aan flink veel binnenruimte. Dat maakt de Focus Wagon tot een geweldige gezinsauto.