Door Hans van Sunder op dinsdag, 17-07-2018 in

Meer mainstream, meer comfort

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Vanaf het moment dat de eerste foto’s van de Citroën C4 Cactus uitkwamen, had ik een zwak voor deze auto. Hij had iets weg van de aparte Mehari uit vervlogen tijden. Maar over de Cactus waren de meningen sterk verdeeld. Dus heeft Citroën hem een wat braver uiterlijk gegeven. Eerlijk? Van mij had dit niet gehoeven.

Eindelijk, na jaren volgzaam de saaie PSA-lijn te hebben gevolgd, was Citroën weer dat eigenzinnige automerk geworden, met de C4 Cactus als uithangbord. Onconventioneel, ja misschien zelfs wel controversieel. Daarin schuilt ook een gevaar. Net als, bijvoorbeeld bij de Fiat Multipla, heb je liefhebbers en haters. Een grijs gebied is er niet. Maar aan de andere kant was de noodzaak voor deze ommezwaai ook niet echt eminent, want de eerste C4 Cactus verkocht verrassend goed (270.000 stuks sinds 2014).

Normaliter is een tussentijdse facelift vaak niet veel meer dan wat schaafwerk aan de carrosserie, het vernieuwen van motoren en/of het toevoegen van (vooral) veiligheidssystemen. Bij de C4 Cactus pakte de update veel rigoureuzer uit. Het is echt een totaal andere auto geworden.
Hij wordt ook anders in de markt gezet. De oude C4 Cactus had duidelijk SUV-trekjes en werd als concurrent van bijvoorbeeld de Renault Captur (B-segment crossover) gezien. De nieuwe is volgens Citroën een compacte hatchback in het C-segment (?). Best wel apart, in ogenschouw genomen dat de afmetingen van de nieuwe C4 Cactus ten opzichte van de oude niet of maar fractioneel zijn veranderd.

Wat wel behoorlijk is veranderd, is de prijs. Was de oude C4 Cactus te koop voor een bedrag vanaf 17.870 euro. Voor de nieuwe moet minimaal 21.990 euro worden betaald. Daarbij moet wel vermeld worden dat de oude dan een 60 kW/82 pk 1,2-liter driecilinder benzinemotor had en dat de nieuwe dezelfde motor maar dan met 81 kW/110 pk. Ik heb gereden met de C4 Cactus PureTech 110 Feel en die kost 23.590 euro. Voor de Platinum grijze metallic lak moet 725 euro neergeteld worden en voor het Pack Color Silver Chrome 200 euro. Met Citroën Connect Nav (600 euro), Pack City Camera (250 euro), Pack Drive Assist (650 euro), panoramisch vast glazen dak (750 euro) en reservewiel (150 euro) komt de prijs van de geteste uitvoering uit op 26.915 euro.

Concurrenten

Door het verdwijnen van C4 is de Cactus nu dus de vertegenwoordiger van Citroën in het C-segment. Maar gezien de afmetingen (Cactus is 4,17 meter lang) dan wel aan de onderkant van het C-segment, want vrijwel alle concurrenten – en dan hebben we het over de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308, Renault Mégane, Hyundai i30, Kia Cee’d, Nissan Pulsar, Seat Leon, Skoda Rapid Spaceback en Toyota Auris – zijn bijna zonder uitzondering één tot twee decimeter langer.

Mainstream

Hatchbacks in het C-segment kun je niet echt betrappen op een spraakmakend design. Mainstream is daar de maat der dingen. Dus moest de nieuwe C4 Cactus, als vervanger van de gewone C4, normaler worden. Dit wil overigens niet zeggen dat hij minder aantrekkelijk is. Wat direct opvalt is dat de zogenaamde ‘airbumps’ midden op de portieren naar onderen zijn verplaatst en een stuk kleiner zijn. Ze vallen daardoor minder op. De neus daarentegen maakt wel een statement en is geslaagd. De smalle grille met chromen dubbele chevron wordt geflankeerd door ‘streepjes’ dagrijverlichting. Daaronder een flinke bumper/spoiler. De achterzijde is wat anoniemer.

Comfort

Op comfort moet de C4 Cactus de concurrenten verslaan en dat is goed gelukt. De zogenaamde Advanced Comfort stoelen zijn van de oude Franse stempel. M.a.w. het zitcomfort staat op een hoog niveau dankzij het uit kwaliteitsbedden bekende traagschuim. Je zakt er heerlijk in weg. Maar voor lange mensen, zoals ik met mijn 1,90 meter, is de zitting net te kort en de zijdelingse steun zou ook wel wat beter kunnen. Op de wat vlakke achterbank is de ruimte niet overdadig. Met het panoramische vaste glazen dak (meerprijs 750 euro) is de hoofdruimte voor mensen langer dan pakweg 1,80 meter beperkt. In deze uitzonderlijk zonnige zomer zou je willen dat het glazen dak geblindeerd kon worden, maar dat kan niet. De laadruimte varieert van 358 tot 1.170 liter. Alle concurrenten scoren hierin beter. De achterbank is nu wel in twee ongelijke delen neerklapbaar.
Van de oude Cactus zijn de uitklapraampjes achter en de lussen in plaats van deurhendels gebleven. Leuk nostalgisch en passend bij de oude Cactus, maar nu de opvolger flink duurder is geworden, mag je anders verwachten. Die zaken kom je bij concurrentie niet tegen.
Dankzij het gebruik van nieuwe, hoogwaardiger materialen, is de kwaliteitsbeleving hoger. En dankzij het dikkere glas is het ook stiller in het interieur.

Vlot

Geen 60 kW/82 pk benzinemotor meer in de C4 Cactus. Nog wel steeds de driecilinder met een inhoud van net geen 1,2 liter, maar dan goed voor 81 kW/110 pk en 205 Nm bij 1.750 toeren. Omdat de C4 Cactus relatief licht is (1.040 kilo leeg) heeft deze motor geen problemen vlotte prestaties te leveren. Dat blijkt ook wel uit de topsnelheid van 193 km/uur en de sprint van 0 naar 100 km/uur die slechts 10,3 seconden in beslag neemt. De motor treedt alleen iets meer op de voorgrond bij hoge toeren en dan hoor je ook dat hij een oneven aantal cilinders heeft. De handgeschakelde vijfbak kent duidelijke schakelwegen en de bediening gaat licht. De souplesse van de motor is dik in orde en hij is ook geen grote drinker. Van de beloofde 1 op 21,7 blijft in de praktijk 1 op 16,8 over.

PHC

Hydropneumatische vering was vroeger het toverwoord bij Citroën. Modellen als de CX hadden daardoor een uitzonderlijk rijcomfort, alsof je op een vliegend tapijt vloog. Het nieuwe toverwoord is PHC ofwel Progressive Hydraulic Cushions. De speciale schokdempers van dit systeem zorgen ervoor dat oneffenheden gelijkmatiger gladgestreken worden. Het gevolg is een voor dit segment ongekend veer- en rijcomfort. Moeiteloos worden hobbels en drempels opgevangen en dat zonder dat de carrosserie (dat is vaak het geval bij een zachte vering) overmatig overhelt. Het lichte onderstuur is simpel te corrigeren. Wel zou de besturing met iets meer precisie mogen werken. In de middenpositie is die wat gevoelloos. Remmen doet de C4 Cactus uitstekend.
Tot het optionele Park Drive Assist (650 euro) behoren Active Safety Brake, Lane Departure Warning, Driver Attention Alert, Coffee Break Alert en verkeersbordherkenning.

Conclusie

Persoonlijk vind ik het jammer dat de C4 Cactus een groot deel van zijn eigenzinnigheid is kwijt geraakt, maar ik snap Citroën ook wel weer. In het C-segment is de concurrentie moordend en dan kun je maar beter mainstream gaan. Dat doet Citroën overigens niet waar het om comfort gaat. Dat staat op eenzame hoogte in dit segment. Groter is de C4 Cactus niet geworden en wat betreft de binnenruimte moet hij de meeste concurrenten voor laten gaan. De combinatie van een krachtiger instapmotor, aanzienlijk meer comfort, hoogwaardiger afwerking en meer veiligheidssystemen rechtvaardigen de hogere prijs.