Door auto-riteit op woensdag, 13-03-2019 in

Testosteronbom

Toen ik in 2000 voor het eerst de BMW X5 testte, reed ik met plaatsvervangende schaamte rond. Onder druk van de publieke opinie werden eigenaren van grote SUV’s (BMW noemt de X5 overigens een SAV wat staat voor Sports Activity Vehicle) toen weggezet als patsers, milieuvervuilers. Maar tijden veranderen. Mastodonten als de X5 zitten nu niet meer in de verdomhoek. Dus zonder schuldgevoel heb ik volop genoten van de nieuwe X5.

Wat een indrukwekkende auto is dit! Het is een bijna vijf meter lange testosteronbom. Je voelt je onaantastbaar; medeweggebruikers tonen zichtbaar ontzag. En dan rijdt de nieuwe X5 ondanks zijn forse gewicht van 2.185 kilo ((RDW gewicht) ook nog eens subliem. Dit is genieten met hoofdletter G.

Maar u voelt hem waarschijnlijk al aankomen. Vervolgens komt toch de ontnuchtering. De door mij gereden X5 xDrive 30d kost 93.295 euro. Is dus voorbehouden aan de ‘happy few’. Zeker als je hem ook nog eens flink optuigt met accessoires, zoals High Executive pakket (3.494 euro), massieve 22-inch lichtmetalen wielen (2.242 euro), xOffroad Pack (6.726 euro) M Sportpakket (4.294 euro), panorama glazen Sky Lounge dak (2.935 euro), head-up display (1.483 euro), BMW laserlicht (1.399 euro), interieurverwarming inclusief afstandsbediening (1.762 euro), witte metallic lak (1.295 euro) en nog tal van andere accessoires. Prijs geteste uitvoering: 134.466,74 euro.

Concurrenten

Een kleine twintig jaar geleden was het aanbod SUV’s in het premium segment nog zeer overzichtelijk met de Mercedes ML en de Range Rover. Anno 2019 is de keuze veel ruimer. Zo heeft Audi de Q7, Lexus de RX 450h, Jaguar de F-PACE al is die wel wat kleiner, de Mercedes ML is omgedoopt in GLE en net nieuw, de Range Rover is nooit weggeweest en de Jeep Grand Cherokee, Volvo XC90 en Volkswagen Touareg kunnen we nu ook tot de directe concurrenten rekenen. In de extra sportieve hoek horen de Porsche Cayenne en Maserati Levante thuis.

Andere dimensies!

De eerste X5 vond ik toentertijd een grote bak. Zet je die auto echter naast de nieuwe, dan valt hij bijna in het niet. Hij was namelijk ‘slechts’ 4,67 meter lang, 1,87 meter breed en 1,715 meter hoog. En dan nu. De nieuwe X5 heeft een lengte van ruim 4,92 meter, is twee meter breed en 1,745 meter hoog. Ook groeide de wielbasis in de loop der tijd van 2,82 naar 2,975 meter. Dat zijn nog eens heel andere dimensies!
Ook heb de uit die tijd foto’s van de eerste X5 bekeken. Hij mag dan flink zijn ‘opgepompt’, als het om het design gaat is de X5 dicht bij ‘zichzelf’ gebleven. Hij is niet radicaal veranderd. De niervormige grille is een stuk groter dan voorheen, in mijn testauto geflankeerd door laser-koplampen (LED standaard). Het front of beter gezegde de hele auto heeft een nog krachtiger uitstraling, de X5 ziet er nog imposanter uit. Hij straalt zoiets uit als: Met mij valt niet te spotten.

Swarovski

Zie ik dat nu goed? In het werkelijk schitterende interieur glimt de kleine versnellingspook op de forse middenconsole mij tegemoet. Het lijkt, nee het is een Swarowski kunstwerkje. ‘Over the top?’ Misschien. Kost wel 695 euro extra.
Ook kwam ik er al snel achter dat je in het opbergvak in de middenconsole, net als in het dashboardkastje en de bekerhouders de temperatuur (koelen en verwarmen) kunt regelen. Het zijn allemaal van die snufjes die passen in een auto van deze klasse.
Feit is dat de met prachtige bruin (Merino coffee) leer beklede bestuurderstoel super kunt zitten. Veel steun voor lenden en bovenbenen. En het verder verbeterde iDrive infotainmentsysteem is nog simpelere te bedienen, het grote scherm perfect afleesbaar en nu is de kaart ook tussen snelheidsmeter en toerenteller te projecteren..
Maar wat dan weer een beetje tegenvalt is de ruimte op de achterbank (zie foto). Je zou van een auto van dik 4,90 meter meer beenruimte achterin verwachten.
De laadruimte mag er zijn. Die varieert van 650 tot 1.870 liter, terwijl de achterklep in twee delen opengaat (zie foto).

Schizofreen

De X5 is schizofreen, heeft twee persoonlijkheden. In de comfortstand is het een zalig luxueuze reisgenoot. Druk je de stand Sport in op de middenconsole dan verandert hij in een alert beest. In alles reageert hij sneller. De motor pakt gretiger op. Nu we het toch over die motor hebben. De zescilinder 3.0-liter in lijn turbodieselmotor heeft dankzij zijn 195 kW/265 pk en magnifieke koppel van 620 Nm geen moeite met het hoge gewicht en er mag bovendien een (geremde) aanhanger achter van maximaal 3.500 kilo (!).
De diesel produceert een heerlijk, diep sonoor geluid. Je hoort en voelt de kracht. In Sport is de acceleratie heel indrukwekkend. De X5 xDrive 30d heeft slechts 6,5 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/uur en haalt een top van 230 km/uur. De 8-traps automaat is fantastisch.
Van de beloofde 1 op 16,7 (geen WLTP) bleef in de praktijk 1 op 10,9 over. Daar zijn de 22-inch grote wielen ook debet aan.

Rij-modi

Zet je de X5 in de Sport-stand, dan gedraagt niet alleen de motor zich anders. Ook de wegligging is merkbaar sportiever. De luchtvering is dan minder op comfort ingesteld. Je hebt daardoor meer contact met de weg en voelt sommige oneffenheden. Zet hem in comfort dan verandert de X5 is een licht deinend slagschip. Voor bij fel optrekken en hard afremmen duikt de carrosserie wat. Er zijn meerdere rij-modi. Zet hem in Adaptive en de X5 pas zijn rijgedrag aan je rijstijl aan.
De besturing is altijd goed, maar net even beter in Sport. De remmen houden de ruim twee ton zware X5 helemaal onder controle en de X5 heeft een riante veiligheidsuitrusting. Het is ook mogelijk om semi-autonoom te rijden. Dat hoort ook zo in een auto uit deze klasse.

Conclusie

De nieuwe BMW X5 weet, uitgezonderd de leefruimte achterin, op alle vlakken te imponeren. Het is een auto met status, hij rijdt als de bovenste beste, heeft een motor die heel veel aankan en een interieur dat ronduit schitterend is. Kwaliteit heeft echter wel zijn