Door Hans van Sunder op woensdag, 01-07-2020 in

Tel uit je winst!

Plug-in hybrides zijn rijzende sterren in ons land en opnieuw hebben daar rijksbelastingen een niet te onderschatte invloed op. Door het lage verbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot wordt de plug-in hybride minder belast (BPM). Gevolg: als je voor de BMW X3 xDrive30e in plaats van de vergelijkbare X3 xDrive30iA kiest, houd je bijna tien mille in je zak!

Dit omdat je bij aankoop van de 30e maar 1.646 euro BPM aan de schatkist hoeft af te dragen, terwijl dat voor de 30iA 10.702 euro is. Tel uit je winst! Die winst wordt nog groter als je iedere keer trouw het lege accupakket oplaadt en je niet veelvuldig de snelweg frequenteert. Dan hoef je nog maar sporadisch naar het tankstation. Natuurlijk moet je de opgeladen elektriciteit afrekenen, maar de prijs daarvan per kilometer ligt flink lager dan van benzine en zelfs diesel.

Nu we het toch over geld hebben. Voor de standaard BMW X3 xDrive30e moet 62.306 euro op tafel gelegd te worden (71.734 euro voor de X3 xDrive30iA). Echter. Voor de door mij gereden versie moet 84.752,78 euro overgemaakt worden op de rekening van de dealer, want die was ‘fully loaded’ met onder andere Model M Sport Individual (5.781 euro), eDrive Edition (2.066 euro), Safety pack (1.153 euro), BMW Personal CoPilot Pack (1.318 euro), glazen panoramadak (1.324 euro) en elektrisch verstelbare voorstoelen (1.059 euro) en negentien andere opties die minder dan 1.000 euro kosten. Voor de vijf jaar (100.000 km) BMW Service Inclusive garantie moet 1.070,20 euro worden betaald.

Concurrenten

Hoe sterk de opmars van de plug-in hybride is, wordt ook duidelijk als ik de concurrenten erbij pak. Audi heeft de Q5 en Mercedes de GLC met extra elektromotor, waarvan het accupakket opgeladen kan worden, zodat er aardig wat emissievrije kilometers gereden kunnen worden. Ook de Range Rover is er als plug-in, maar die is wel een maatje groter. En de Lexus NX is wel een hybride, maar daarvan wordt de accu alleen tijdens het rijden opgeladen en is het aantal elektrische kilometer beperkt. Jaguar heeft natuurlijk de puur elektrische I-PACE.

Twee tankopeningen

De X3 plug-in ziet er niet heel anders uit dan een versie met een benzine- of dieselmotor. De derde generatie is weer groter dan zijn voorganger en zoals eerder gememoreerd is de befaamde Hofmeisterknik niet meer. Het enige grote verschil is het feit dat de plug-in twee tankopeningen heeft. Links voorin tussen wielkast en deurspijl die voor de stroom en rechtsachter voor de benzine.

Mooi rood

Het interieur van mijn testauto ziet er bijzonder uit met zijn prachtige leren bekleding. Hierbij is mooi rood gecombineerd met zwart en dat valt op, net als de ronde stiksels. Het dashboard is strak en zakelijk met midden op een langgerekt touchscreen dat een scherp en helder beeld geeft. Het iDrive systeem met de forse draaiknop op de middenconsole heeft een simpele bediening. Kozen meer merken hier maar voor.
De derde generatie X3 is groter dan zijn voorganger en dat merk je duidelijk op de achterbank, waar ik met mijn 1,90 meter zelfs redelijk goed kan zitten. Wel moet je wat aan laadruimte inleveren. De plug-in X3 heeft 450 tot 1.500 liter laadvolume en dat is bij op- en neergeklapte achterbank bij de reguliere X3 in beide gevallen exact 100 liter meer. De laadkabels liggen keurig verpakt in tasjes los in de laadbak.

Niets mis mee

De X3 xDrive30e is de derde SAV van BMW met plug-in hybride aandrijving. Onder de motorkap werken de 2.0-liter viercilinder turbobenzine uit de 20i en een elektromotor, die in de 8-traps Steptronic automaat geïntegreerd is, samen. De benzinemotor is goed voor 135 kW/184 pk en 300 Nm en de elektromotor levert 80 kW/109 pk en 265 Nm. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 215 kW/292 pk en 420 Nm. Meer dan bij de 30i. Dat levert een sprint van 0 naar 100 km/uur op in slechts 6,3 seconden en een topsnelheid die is afgetopt op 210 km/uur op. Helemaal niets mis mee, als je je bedenkt dat de 30e bijna 250 kilo zwaarder is dan de 30i.

Slim samenspel

Dit komt natuurlijk door de extra elektromotor en het lithium-ion accupakket. Dat levert 10,8 kWh. Ook in volledig elektrische rijmodus kunnen alle vier de wielen aangedreven worden. De intelligente xDrive regelt de verdeling van de aandrijfkrachten, zodat je onder alle omstandigheden veel grip hebt.
BMW geeft een brandstofverbruik op dat varieert van 2,1 tot 2,4 l/100 km (1 op 47,6 tot 1 op 41,7). Allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk zal dit zelden gehaald worden. Zeker niet als je veel op de snelweg bivakkeert. Maar juist op korte trajecten kun je heel lang emissieloos rijden. BMW geeft een actieradius van 51 tot 55 kilometer op, maar tijdens de testweek wisselde het rijbereik van 38 tot 45 kilometer. Helaas werkte de laadpas na één keer laden niet meer, dus op locatie opladen was er helaas niet (meer) bij. Gewoon aan de stekker thuis duurt het zes uur voordat de lege batterijen weer vol zijn. Testverbruik kwam daardoor hoger uit, dan mogelijk was, maar 1 op 18,5 is zo slecht nog niet.

Bovenste beste

Ondanks dat extra gewicht rijdt deze plug-in X3 als de bovenste beste. Hij heeft best wel een laag zwaartepunt en is heel sportief te rijden. Stuurt scherp en met veel gevoel. De forse 21-inch wielen zorgen voor nog wat extra grip, maar ook iets minder veercomfort. Naast verschillende rijmodi, waarbij je het verschil heel goed voelt, is de 30e natuurlijk ook in bijvoorbeeld MAX eDrive (tot 135/uur) of Auto eDrive (tot 110 km/uur) puur elektrisch te rijden. In de stand Battery Control komt de capaciteit van de batterijen niet onder een vooraf ingesteld niveau. Het samenspel tussen benzine- en elektromotor verloopt onmerkbaar en mede daardoor is de X3 een echte, sportieve BMW.

Conclusie

De kop ‘Tel uit je winst!’ refereert aan het feit dat je door de lage BPM een zeer concurrerende prijs voor de X3 xDrive30e betaalt. En als je trouw de batterijen telkens oplaadt, kun je ook flink besparen op de brandstofkosten. Daarbij blijft deze plug-in X3 een BMW, zoals een BMW hoort te zijn. Sportief en een genot om in te rijden.