Door Hans van Sunder op donderdag, 14-12-2017 in

Machtige krachtpatser

Bij BMW veel X-modellen in de line-up. Van klein (X1) tot groot (X6). Met een oneven cijfer is het een klassieke en met even cijfers een coupéachtige SUV, of beter SAV. BMW bedacht die naam. Geen Sports Utility Vehicle maar Sports Activity Vehicle. Dat past beter bij het imago van het merk en zeker bij de door mij gereden X3 M40i.

We zijn inmiddels aanbeland bij de derde generatie X3. Hoewel hij nog sterk op zijn voorganger lijkt, is het een totaal nieuwe auto. Gebouwd op een nieuw platform om een elektrische versie (die komt hoogstwaarschijnlijk in 2019) mogelijk te maken. Hij is verder net even groter dan zijn voorganger. Heeft ook een langere wielbasis en dus meer binnenruimte. Opmerkelijk is dat de zogenaamde Hofmeister-knik (tweede knikje in de derde achterruit), die zo typerend was voor de X3, het niet overleefd heeft.

Van alle beschikbare versies is de M40i de onbetwiste topper, ook in prijs. Hij kost 96.895 euro en dat is bijna 37 mille duurder dan de X3 xDrive 20iA die 59.995 euro kost en daarmee de goedkoopste is, of moet ik zeggen minst dure. Maar met deze M40i heb je ook wel wat met een motor met 265 kW/360 pk(!). Monteer er verder 21-inch wielen onder, geef hem een glazen panoramadak, Harman Kardon surround sound system, High Executive pakket, Audio Media, Parking, Safety en BMW Personal CoPilot Pack, plus ander klein spul en inclusief afleverkosten komt de prijs uit op 117.605,37 euro.

Concurrenten

Ik geloof niet dat ik iemand nog hoef uit te leggen dat BMW een premiummerk is en dat de X3 hierdoor een beperkt aantal concurrenten heeft. Dan hebben we het over de Audi Q5 en de Mercedes GLC. Maar voor deze M40i is de Porsche Macan zeker ook een serieuze concurrent, net als overigens de Jaguar F-Pace, Volvo XC60, Alfa Romeo Stelvio, Land Rover Discovery Sport en Lexus NX 300h.

‘Knikloos’

Het is misschien moeilijk te geloven dat de nieuwe X3 helemaal nieuw is, als je naar het design kijkt. Toch is dat echt zo. Maar de nieuwe X3 lijkt nog sterk op zijn voorganger. In de details zie je de verschillen. De meest opmerkelijk is wel het verdwijnen van de karakteristieke Hofmeister/knik in het derde achterste zijruitje. Maar ook de achterlichten zijn aanzienlijk smaller en de motorkap is aan de voorzijde wat boller, waardoor de niervormige  grille nog beter uitkomt. Ee ander details waaraan de nieuwe X3 is te herkennen, is het op een kieuw lijkende ventilatieroostertje achter de voorste wielkasten.

En de X3 is groter. Een halve decimeter in de lengte en één centimeter is breedte. Hij is daarentegen wel fractioneel lager. Het is en blijft een fraaie SUV, sorry SAV.

Klasse

Die extra lengte in combinatie met een vijf centimeter langere wielbasis (van 2,81 naar 2,864 meter) zorgt voor net dat beetje extra binnenruimte, dat de X3 goed kan gebruiken. Zelfs ik kan nu, met een beetje inschikkelijkheid van degene die voor mij zitten, op de achterbank heel behoorlijk zitten. Het panoramadak snoept iets van de hoofdruimte achter af, dus is het met mijn 1,90 meter net aan te doen. De bagageruimte heeft van die extra lengte niet geprofiteerd. Die bleef met 550 tot 1.600 liter exact gelijk aan die van de voorganger.

Met de cognackleurige leren bekleding ziet het interieur er schitterend uit. De materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit, zoals je dat mag verwachten van BMW. Ook ergonomisch zit de X3 uitstekend in elkaar, de head-up display zit op exact de juiste plaats en is goed af te lezen, net als het op het dashboard gemonteerde kleurenscherm.  Van binnen straalt de X3 klasse uit.

Krachtpatser

De motor in de M40i is (vooralsnog) de krachtigste in de X3. Het is overigens geen officieel M-model. Die zal later nog wel komen. Het starten alleen al is een feest. Net als bij een AMG-model van Mercedes laat de motor na de startknop ingedrukt te hebben eerst een flinke grom horen. Alsof hij de bestuurder wakker wil schudden en waarschuwen van: pas op! Niet zonder reden want onder de fraai gewelfde motorkap ligt een 3.0-liter zescilinder (in lijn) met twee turbo’s. Die levert 265 kW/360 pk en 500 Nm koppel tussen de 1.520  en 4.800 toeren. Die motor is gekoppeld aan een sublieme  8-traps automaat en drijft alle vier wielen aan. De aandrijfkrachten worden dus keurig verdeeld. Met een (elektronisch begrensde) top van 250 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 4,8 seconden zijn de prestaties fabuleus en garanderen heel veel rijplezier. Zoals de motor ook veel luisterplezier biedt.

Bij de pomp is het wel even slikken, maar wat wil je ook met deze motor. Van de beloofde 1 op 12,2 bleef 1 op 9,5 over, maar dat had ik er wel voor over.

Grip

Een BMW is sportief en dat geldt ook voor hun X-modellen. De X3 vormt daar geen uitzondering op en deze M40i al helemaal niet. Zijn enorme krachten worden door de vierwielaandrijving (xDrive) prima verdeeld. De 21-inch wielen zijn optioneel en zorgen door de bredere banden voor nog wat extra grip, maar ook iets minder veercomfort. Het adaptief M Performance onderstel staat garant voor een fantastische wegligging. En je kunt het onderstel in drie standen (Comfort, Eco Pro en Sport) afstellen. Je merkt duidelijk het verschil. In Comfort worden de meeste oneffenheden keurig opgevangen en in Sport is de afstelling duidelijk stugger. Sturen doet de X3 als de beste. Het is dat je hoger boven de weg zit, anders zou je denken in een sportauto te zitten. Alleen al de blik op de grote remklauwen (M Sport) geven je veel vertrouwen en dat vertrouwen wordt niet beschaamd.

Conclusie

BMW heeft met de X3 nog maar eens bevestigd dat het geweldige rijdersauto’ bouwt. Ook een X3 is heel sportief te rijden, zeker deze M40i met zijn geweldige motor. Het is een feest om ermee te rijden. Alles klopt aan deze auto. Het design, de motor en de rijeigenschappen. Dat je daarvoor diep in de buidel moet testen is jammer, maar wel terecht.