Door auto-riteit op maandag, 20-05-2019 in

Superfijne sportsedan

Hoe kun je een auto, die al bijna perfect is, nog verder optimaliseren? Laat dat maar aan BMW over. De zevende generatie 3-serie is op alle vlakken verbeterd en dat is een geweldige prestaties, want zijn voorganger was al zo goed. De nieuwe 3 ziet er net even ‘gelikter’ en dynamischer uit, er is weer een stap gemaakt richting autonoom rijden en hij 3 is sportiever dan zijn voorganger.

De eerste 3 Serie werd in 1975 gelanceerd. In die bijna 35 jaar heeft dit model een reputatie opgebouwd die klinkt als een klok. Vooral een reputatie van een sportieve sedan, hoewel bij het vorige model de aandacht enigszins werd verlegd naar meer comfort. Met de nieuwe 3 is die ‘dwaling’ teruggeschroefd. Dit is weer een rijdersauto pur sang, terwijl het rijcomfort daar zeker niet al teveel onder lijdt.

Gereden heb ik met de 320d automaat. Die kost zonder extra’s 51.669 euro. Mijn testauto is voor bijna 24.000 euro ‘opgeleukt’ (prijs geteste uitvoering: 75.626,58). In totaal werden er maar liefst 25 opties gemonteerd. Ik zal mij beperken tot de accessoires die meer dan 1.000 euro kosten: Dravit grijze metallic lak (1.995 euro), High Executive (2.499 euro), BMW Personal CoPilot Pack (1.495 euro), 19-inch dubbelspaak lichtmetalen wielen (2.328 euro), automatische sporttransmissie met stuurschakeling (2.512 euro), elektrisch glazen schuif-/kanteldak (1.281 euro), elektrisch verstelbare voorstoelen (1.281 euro), BMW Laserlicht (1.067 euro), interieurvoorverwarming inclusief afstandsbediening (1.602 euro), head-up display (1.047 euro) en Model Luxury Line (1.494 euro). Prijzen beginnen bij 46.398 euro voor de 318d. Later dit jaar volgt de 330e, een plug-in hybride waarmee zo’n 60 kilometer emissievrij elektrisch gereden kan worden.

Concurrenten

Ik geloof niet dat ik iemand nog hoef uit te leggen dat BMW een premiummerk is. Dus de concurrenten van de 3 Serie zijn niet de minste: Mercedes C-Klasse, Audi A4, Jaguar XE, de relatief onbekende Infiniti Q50 en de Lexus IS. Maar ook de sportieve Alfa Romeo Giulia en de nieuwe Volvo S60 horen in dit rijtje thuis.

Evolutie

In de ruim veertig jaar dat ik dit testwerk nu doe heb ik BMW er nog nooit op kunnen betrappen het design van een model revolutionair veranderd te hebben. Ook nu is dat weer het geval. Tijdloos is dan altijd de kwalificatie die blijft hangen. Met de zevende generatie is dat niet anders, maar dat wil niet zeggen dat er hoegenaamd niets gewijzigd is. De nieuwe 3 Serie ziet er dynamischer en sportiever uit, maar heeft ook een zekere elegantie. Het is een zeer harmonieuze sportsedan, die opnieuw in alle richtingen weer iets gegroeid is. In lengte is de winst bijna acht centimeter.

Onberispelijk

Die extra lengte, maar toch vooral de met vier centimeter toegenomen wielbasis (van 2,81 naar 2,85 meter) zorgt ervoor dat nu ook achterin de nieuwe 3 Serie heel behoorlijk is te zitten, al scheelt het wel een slok op een borrel als de voorstoelen niet helemaal in de achterste stand staan.
Het interieur van de 3 Serie – daar is het natuurlijk ook een premiumauto voor – ziet er werkelijk onberispelijk uit. De beige leren bekleding tref je niet alleen op de stoelen en achterbank aan, maar ook op de deurpanelen en de onderzijde van het dashboard. Heel chic. Verder fraaie, zacht aanvoelende materialen, kwalitatief hoogwaardige afwerking en een strak en modern dashboard. Het kleurenscherm is lekker groot en niet al te hoog, waardoor het het zicht niet belemmerd. Bij de high executive uitvoering is het instrumentarium digitaal met bijzondere meters, waar je wel even aan moet wennen.
Zo ook aan de spraaksturing van o.a. het navigatiesysteem. Kennelijk heeft de ‘dame’ in dat systeem gehoorproblemen, want je moet een adres meerdere malen herhalen en je moet ook goed opletten of uiteindelijk het juiste adres is ingevoerd. Ook is het niet handig als je een flink gesticulerende persoon naast je hebben zitten. Dan is zo maar ineens de radio uit dankzij de ‘gesture control’. Overigens is de grote i-Drive-knop op de middenconsole gewoon gebleven.
De stoelen, met een uitschuifbare zitting, zitten voortreffelijk. Geven ondanks het leer veel steun. Ook dus meer ruimte op de achterbank, waarvan de rugleuning is neer te klappen. De laadruimte is met 480 liter even groot als voorheen en lekker diep.

Sportsedan

Ondanks zijn grotere formaat is de nieuwe 3 Serie lichter (- 50 kg) dan zijn voorganger. De door mij gereden 320d weegt 1.525 kilo. Daar heeft de 2.0-liter turbodiesel geen moeite mee. Die levert 140 kW/190 pk en een imposant maximumkoppel van 400 Nm en dat al bij 1.750 (tot 2.500 toeren). De Steptronic sportautomaat met stuurschakeling vergt een investering van iets meer dan 2.500 euro. Hij werkt perfect en heeft acht versnellingen. Uiteraard drijft hij de achterwielen aan. Het bijzondere is, dat de 320d de enige versie is die ook met vierwielaandrijving (xDrive) te leveren is.
De motor hoor je in de verte vriendelijk brommen, ook als je het gaspedaal dieper intrapt. De prestaties zijn geweldig met een topsnelheid van 240 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 6,8 seconden. Die getallen doen de naam sportsedan eer aan. Daarbij blijft het brandstofverbruik, ondanks de 19-inch grote wielen die voor extra consumptie zorgen, verrassend laag met een door mij gehaald gemiddelde van 1 op 16,2.

Autonoom

Op de middenconsole, linksachter naast de pook, drie knoppen om de rijmodus van de 320d aan te passen (Sport, Comfort en Eco Pro). Je merkt het verschil duidelijk in bijvoorbeeld gasrespons, afstelling van het onderstel en besturing. Op het stuur (linker spaak) ook een symbool met een stuur en wegbelijning. Als je dat indrukt kan de 320d een heel korte tijd autonoom rijden, maar al snel verschijnt in het dashboard een signaal dat je je handen weer aan het stuur moet houden. En zo zijn er nog tal van features.
Bovenal blijft de geweldige wegligging van de 320d je bij. Het is werkelijk een genot om met deze BMW te rijden. Sportief, maar toch met voldoende comfort, een superieure besturing en een grote mate van veiligheid. Klasse!

Conclusie

Ik ken natuurlijk de kwaliteiten van BMW en de verwachtingen zijn altijd hooggespannen. Als die verwachtingen worden overtroffen is dat een groot compliment. De 320d is een superfijne sportsedan. Alles klopt aan deze auto. Dat kwaliteit zijn prijs heeft, kan ik in dit geval helemaal begrijpen.