Door Hans van Sunder op maandag, 19-06-2017 in

Op en top allrounder

Audi springt als het om design gaat niet vaak uit de band. Ik zou volledig van slag zijn geraakt als Audi ineens met een extravagante Q5 op de proppen zou zijn gekomen. Ook nu moet je twee keer kijken om de nieuwe van de oude Q5 te onderscheiden. De aanpassingen hebben vooral onderhuids plaatsgevonden. En toch kunnen we van een nieuwe Q5 spreken.

Zoals een mens goed op zijn gewicht moet letten, moet een autofabrikant dat ook bij de ontwikkeling van een nieuw model. Meer gewicht betekent nu eenmaal meer brandstofverbruik. Ondanks dat de nieuwe Q5 drie centimeter is gegroeid, is hij tot 90 kilo lichter dan zijn voorganger.

De eerste Q5 werd in 2008 gelanceerd. Omdat Audi bewust voor tijdloos design kiest, kon het dus best negen jaar duren voordat de tweede generatie werd gelanceerd. Geen totale revolutie als het om het ontwerp gaat. Wel veel meer veiligheid, een verbeterd onderstel en adaptieve luchtvering als optie.

Voor mijn wekelijkse test ben ik op pad geweest met de Q5 2.0 TFSI (benzine) quattro (vierwielaandrijving), S-tronic (7-traps automaat met dubbele koppeling) en aangekleed als Launch Edition, een soort introductiemodel. Daarvan is de uitrusting riant met onder meer S line, S line exterieur, 20-inch lichtmetalen wielen, aluminium raamlijsten, sportstoelen vóór, een multifunctioneel met leer bekleed sportstuur, wielkastranden en onderzijden van de bumpers in carrosseriekleur, LED-koplampen, dynamische richtingaanwijzers achter, een elektrisch bedienbare achterklep, parkeerhulp achter en cruise control met instelbare snelheidsbegrenzer. Zo kost hij 74.500 euro. Maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Met onder andere de adaptieve luchtvering, maar ook een B&O 3D soundsystem, metallic lak, head-up display en adaptieve cruise control, kwam de prijs uit op 96.186 euro all-in.

Concurrenten

Toen Audi in 2008 met de Q5 uitkwam, was de concurrentie nog overzichtelijk met de BMW X3 en de Mercedes ML. Nu is de Mercedes omgedoopt in GLC, bleef de BMW X3 de X3 heten, maar heeft Jaguar met de F-Pace een serieuze opponent op de markt gebracht en dat geldt ook voor de Porsche Macan. De Alfa Stelvio mag ook niet ongenoemd blijven en wat te denken van de Land Rover Discovery Sport, Lexus NX en de nieuwe Volvo XC60. In de vijver van de premium crossovers/SUV’s begint het al aardig vol te raken.

Groter

Laat ik beginnen met de afmetingen van de nieuwe Q5. In lengte is hij drie centimeter gegroeid. Bij de breedte, hoogte en wielbasis (+1,2 cm.) gaat het om marginale winst. Het is vooral de neus waar het meeste aan gesleuteld is. Zo zijn de Matrix (optie 995 euro) LED-koplampen zichtbaar smaller en neemt de nieuwe, lager geplaatste ‘singleframe grille’ een prominente plek in. Verder zijn de wielkasten iets meer uitgebouwd en net boven de deurgrepen een iets duidelijk zichtbare scherpe vouw. De 20-inch wielen (Launch Edition) vullen de wielkasten volledig en geven de Q5 een stoere aanblik. In de achterzijde zijn de twee rechthoekige uitlaatuiteinden fraai weggewerkt in de bumper/diffuser.

Om door ringetje te halen

Het logo van Audi bestaat uit vier in elkaar hakende ringen en het interieur is door alle vier de ringen te halen, zo fraai. Hoge kwaliteit materialen, die zacht aanvoelen en een hoogwaardige indruk achterlaten. Bovendien is de kwaliteit van de afwerking van ongekend hoog niveau. Daarnaast biedt het interieur ruimte aan vijf personen, maar degene die op de achterbank moeten zitten zijn stukken minder bedeeld dan voorin (zie foto), zeker als de voorstoel in de achterste stand staat. Toch is het achterin, door de fractioneel toegenomen wielbasis, beter dan in de vorige Q5. Het tot het Launch Edition pakket behorende driespaaks multifunctioneel sportstuur is goed te verstellen en ligt lekker in de hand. De bagageruimte meet 550 tot 610 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank. Dat is 10 liter meer dan het vorige model. Als de achterbank wordt neergeklapt, neemt de inhoud toe tot 1.550 liter.

Niets mis mee

Totdat de SQ5 werd gelanceerd, was de 2.0 TFSI de enige leverbare benzinemotor . met deze motor heb ik ook gereden. Deze levert maar liefst 185 kW/252 pk en een maximum koppel van 370 Nm en dat tussen de 1.600 en 4.500 toeren. Er is dus niets mis met de souplesse van deze motor, zoals er ook niets mis is met de combinatie van motor met 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. Deze S-tronic beschikt over een brandstof besparende vrijloopfunctie. Deze kan worden geselecteerd via de keuzehendel of de schakelpaddles op het stuurwiel. Dat bespaart benzine. Met een top van 237 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 6,3 seconden heeft de Q5 ronduit sportwagenachtige prestaties. Een zuinigheidswonder is deze Q5 dan ook niet. Van de beloofde 1 op 14,7 blijft in de praktijk 1 op 10,9 over. Maar dan heb ik wel flink doorgereden.

Luchvering

De nieuwe quattro-vierwielaandrijving met ultra-technologie is standaard voor de 2.0 TFSI. Bij quattro ultra wordt de achteras alleen aangedreven als dat nodig is. Is dat niet het geval, dan wordt de cardanas losgekoppeld en worden alleen de voorwielen aangedreven. Gunstig voor het verbruik, zonder dat dit ten koste gaat van de grip of rijdynamiek. De Q5 heeft dan ook een geweldige wegligging. Met opvallend gemak zit je bij hoge snelheid tijdenlang ontspannen achter het stuur. Bochten worden genomen alsof ze niet lijken te bestaan en ondanks die geweldige wegligging staat het rijcomfort niet ter discussie. Dit dankzij Driver Select waarmee je voor een comfortabele of sportieve setting kunt kiezen. De remmen hebben de Q5 prima onder controle. De besturing is licht en direct en ook in de middenpositie voldoende communicatief.
Op het gebied van rijassistentiesystemen heb je ook niet te klagen. Standaard of optioneel kun je beschikken over onder andere adaptieve cruise control (ACC) inclusief file assistent die een deel van het stuurwerk uit handen neemt in langzaam rijdend verkeer. Verder notoren we: Audi active lane assist, Distance warning , dwarsverkeerassistent, uitstapwaarschuwing, uitwijkassistent, Audi pre sense city, parkeerassistent, verkeersbordherkenning en berg-afdaalhulp.

Conclusie

De nieuwe Audi Q5 is echt een geweldige SUV. Het is een op en top allrounder, met dank aan de intelligente vierwielaandrijving. Echt sprankelend is het design niet, maar het interieur is schitterend en de rijeigenschappen van ongekende klasse. Met dexze nieuwe Q5 kan Audi weer jaren verder.