Door Hans van Sunder op vrijdag, 06-01-2017 in

 

Compacte klasbak

Audi heeft een uitgebreide Q-lijn. Allemaal met een oneven cijfer: Q3, Q5 en Q7. Hoe hoger het cijfer, des te groter de auto. Je zou dus verwachten dat een model onder de Q3 de naam Q1 zou krijgen. Dat was ook oorspronkelijk de bedoeling, maar het is Q2 geworden.

Eind 2013 werd de compacte SUV van Audi nog aangekondigd als Q1. Q2 was namelijk al door Alfa Romeo voor versies met een sperdifferentieel gedeponeerd. Dat probleem is opgelost. Hoe, doet eigenlijk niet ter zake. Wel dat de Q2 is gebouwd op het MQB-platform dat ook voor de A3 wordt gebruikt en dat de maten van Q2 en A3 niet ver uit elkaar liggen.

Audi noemt de Q2 een SUV. Waarom is mij niet helemaal duidelijk. Zoals mij vaak ook niet duidelijk is waarom het ene merk het over een crossover en de ander het over een SUV heeft. Waar ligt de scheidslijn? Als ik heel eerlijk ben denk ik dat Audi voor de term SUV heeft gekozen, omdat de meeste andere merken hun model als crossover in de markt zetten.

Audi is een premiummerk en dat is ook zichtbaar bij de prijzen. Onder de 30 mille is er geen Q2 te koop. De prijzen beginnen bij 30.615 euro (all-in) voor de 1.0 TFSI. Mijn reisgenoot voor één week was de Q2 1.4 TFSI CoD 7-S tronic Sport. Die kost 34.395 euro. Maar met onder meer de prachtige Arablauwe kristallak (1.400 euro), Pro Line S (5.300 euro), 18-inch1ichtmetalen wielen (1.400 euro), MMI navigatie plus (1.779 euro) en nog twintig (!) andere opties komt de prijs uit op 53.411 euro.

Concurrenten

De Audi Q2 hoort thuis in het premiumsegment compacte crossovers/SUV’s. Is daarin vrijwel zonder concurrentie. BMW en Mercedes hebben namelijk niet zo’n klein model. De X1en GLA zijn een stuk groter. Dus eigenlijk neemt alleen de Mini Countryman het in het premiumsegment tegen de Q2 op. Natuurlijk zijn er nog veel meer andere klassegenoten, maar die nemen niet zo’n flinke graai uit de portemonnee: Mazda CX-3, Renault Captur, Opel Mokka X, Peugeot 2008, Nissan Juke, Toyota C-HR, Jeep Renegade, Honda HR-V, Fiat 500X, Citroën C4 Cactus en Ford EcoSport.

‘Blades’

Met slechts een lengte van 4,19 meter lang is de Q2 zeer compact. Hij is onmiskenbaar een Audi, maar toch met wat specifieke eigen kenmerken, die we bij de meeste andere Audi’s niet tegenkomen. Zo is de karakteristieke ‘singleframe’ grille net wat anders van vorm met een bredere sierlijst. Ook hebben de C-stijlen – door Audi ‘blades’ genoemd – een contrasterende kleur (titaniumkleur), waardoor het lijkt of het dak aan de achterzijde zweeft. De Q2 is kort en gedrongen en komt daardoor krachtig en stoer over. De bouwkwaliteit is onberispelijk.

Klasbak

Op een lengte van nog geen 4,20 met is de wielbasis met 2,60 meter behoorlijk. Gelijk aan die van de A3 Hatchback, maar verwacht geen zee aan ruimte. Achterin is de beenruimte krap en wat langere mensen zitten met hun kruin tegen de hemelbekleding aan door de aflopende daklijn. Voorin zit je uitstekend in veel steun biedende en volop verstelbare stoelen. De laadruimte varieert van 405 tot 1.050 liter en is dus zeer bruikbaar.

Ook van binnen druipt de kwaliteit er vanaf. Hoogwaardige afwerking, prachtige materialen en met het digitale dashboard gaat bijna letterlijk een wereld voor je open. Schitterend zoals je elk detail (als bij Google Street View) van de omgeving op display en/of tussen de meters op het instrumentarium ziet. Ook de Q2 is een echte klasbak.

CoD

Mijn Q2 voor een week had onder de motorkap de 1.4 TFSI liggen. Die heeft CoD en dat staat voor Cilinder on Demand. Als je rustig rijdt worden vrijwel onmerkbaar twee van de vier cilinders uitgeschakeld en dat scheelt brandstof. Gas dieper intrappen en alle vier de zuigers gaan weer op en neer. De 1.4 TFSI levert 110 kW/150 pk en 250 Nm tussen de 1.500 en 3.500 toeren en dat vertaalt zich in een topsnelheid van 212 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,5 seconden. Daar is helemaal niks mis mee. Zoals de motor ook heerlijk soepel is, in redelijke stilte zijn werk doet en een uitstekende combinatie vormt met de volledig nieuwe 7-S tronic automaat (zeven versnellingen, dubbele koppeling). Die kent minder interne wrijving en heeft een geoptimaliseerde olietoevoer, waardoor het verbruik afneemt. Volgens de officiële verbruikscijfers is 1 op 18,5 mogelijk, maar in de praktijk bleef daar 1 op 13,9 van over.

Strak

De 7-S tronic is uitsluitend leverbaar met voorwielaandrijving en dan heeft de Q2 een semi-onafhankelijke achterwielophanging. Daarmee kan de Q2 uitstekend uit de voeten, zoals de standaard Progressive Steering met variabele overbrenging voor een communicatieve besturing zorgt. Bochten zijn met flinke snelheid te ronden, de carrosserie helt daarbij nauwelijks over en pas laat treedt een simpel te corrigeren onderstuur op (iets minder gas geven). Bovendien is bij de afstelling van het onderstel een mooie balans tussen rijcomfort en goede wegligging gevonden. De remmen houden de Q2 keurig in bedwang, zoals de vele standaard systemen over uw veiligheid waken.

Conclusie

Als je naar het premiumsegment kijkt, dan heeft de nieuwe Audi Q2 alleen in de Mini Countryman een gelijkwaardige concurrent. Of het nu een SUV of crossover is, dat doet er niet zoveel toe. Feit is dat Audi met de Q2 een prettig rijdende klasbak in de markt heeft gezet. Gene goedkoop product, want voor kwaliteit moet je nu eenmaal betalen.