Door Willem van den Elskamp op maandag, 20-04-2015 in

Sjonge, sjonge wat was ik chagrijnig toen 2,5 jaar geleden bekend werd dat de AutoRAI 2015, wegens de crisis en gebrek aan belangstelling bij de auto-importeurs, was afgeblazen. Gelukkig bleek er bij de autobranche wel geld en interesse voor de AutoRAI 2015. Met als vanouds een gezellige, interessante persdag en ’s avonds een exclusieve Preview-avond (kaartjes 85 euro p.p.), waarbij ik zowaar enkele gedecolleteerde dames onder de bezoeksters ontwaarde, alsof het om een echte gala-avond ging. Zoals vroeger het geval was. Feestelijk!

Even bijpraten

’s Morgens om acht uur in de ruimte, die als perskamer in gebruik is, loop ik meteen al enkele ouwe bekenden tegen het lijf. Pierrette van Harten, jarenlang PR-dame bij Peugeot Nederland, kan de verleiding niet weerstaan om weer ’ns zo’n gezellig persdag mee te maken. Even later schud ik de hand van Jack Kruger en Theo Kuipers, beiden jarenlang werkzaam op de autoredactie van De Telegraaf.

Mijn eerste bezoek betreft de stand van BMW Nederland om kennis te maken met de nieuwe PR-dame aldaar. Nathalie Baxters, Vlaamse van oorsprong, is sinds 1 april de opvolgster van Diederik Reitsma, die voor BMW met vrouw en kinderen naar Zuid-Afrika is afgereisd. Ook Nathalie Baxters en ik blijken elkaar te kennen. Tijdens haar werkzaamheden voor BMW in de VS hebben we elkaar wel ’ns getroffen op de autoshow van Detroit. Even bijpraten.

Cryptische combinaties

Dan op zoek naar het échte Nieuws. Mercedes-Benz Nederland heeft op woensdagochtend, de dag vóór de officiële persdag, voor een klein groepje autojournalisten al een aftrap belegd om het Days-nieuws en andere relevante zaken door te nemen. Ter sprake komt onder meer de verkoopverwachting voor 2015: een geplande afzetgroei met dubbele cijfers, zodat het aantal verkochte personenwagens-met-een-ster-op-de-neus zal stijgen van 10.500 in 2014 naar 12.000 in 2015.

Ander nieuws is dat alle SUV’s binnen het Mercedes-programma voortaan een naam krijgen die begint met de letter ‘G’. Dus geen ML meer. Achter de ’G’ van de nieuwe aanduiding komt dan een lettercombinatie die verwijst naar de modellijn waarop de SUV is gebaseerd. Bij de uitleg van al die cryptische combinaties duizelt het me wel een beetje. Zal een kwestie van wennen zijn. Tenzij Professor Alzheimer bezig is een plekje te veroveren in mijn bovenkamer. Uiteraard kent Mercedes-Benz al jarenlang modellen met een ’G’ in de naam, zelfs met alleen de letter ‘G (van oorsprong als afkorting van ’Geländewagen’). Dat dus nu alle SUV een typenaam krijgen met een ’G’ aan het begin, is eigenlijk niet meer dan logisch.

Nieuw automerk

Citroën verrast ons eveneens met modelnieuws. Sterker nog er komt een compleet nieuw merk uit de Citroën-fabrieken: ’DS Automobiles’. Zodoende kent PSA voortaan drie merken: Peugeot, Citroën en DS. Met het nieuwe merk ’DS’ doet Citroën zo’n beetje hetzelfde als wat Toyota 25 jaar ’uitvond’ door Lexus als een apart merk te positioneren, wat Nissan doet met ’Infiniti’ en wat Mazda ooit probeerde met ’Xedos’. Voor de internationale markten is ook een extra slogan bedacht: DS staat dan voor ’Different Spirit’. ’t Is maar dat u het weet.

Kenners begrijpen natuurlijk al precies hoe de hazen lopen: de tot nu toe bestaande DS-modellen worden voortaan als zelfstandig merk gepositioneerd. Niks mis mee. Maar eigenlijk niet meer dan een marketingtruc. In China bestaat het merk DS al enige tijd. Daar zijn inmiddels honderdduizenden DS’n over de toonbank gegaan, die aldaar in de speciale DS-fabriek worden gebouwd. In Europa vindt de officiële start van het merk ‘DS’ plaats op 1 juni als de verkoop van de nieuwe DS5 begint. Prijzen voor de DS5 lopen van 36.190 tot 47.412 euro. Dat laatstgenoemde bedrag betreft de DS5 THP 16S S&S Eat 6 Chic, die op de RAI-stand van Citroën te bewonderen valt. (Leuk zo’n lange naam trouwens. Verjaardagsfeestje: Wat voor auto rijd jij?. Hoeveel tijd heb je?).

In de startopstelling van DS staan verder de DS3, die we al kennen sinds 2010, en de DS4, die uit 2011 stamt. Voor de verkoop van de DS modellen wordt in de showrooms van de Citroën-dealers een aparte ruimte ingericht met chique zwart vloerbedekking. Gaat dat zien.

Supermarkt-lease

Hyundai heeft enkele minder florissante jaren achter de rug. Oorzaak: dit oer-automerk uit Zuid-Korea beschikt nét niet over het juiste modelpalet. Zo heeft zustermerk Kia met de Soul EV wél een elektrische auto in het aanbod, terwijl Hyundai géén stekkerauto in huis heeft.

In de categorie: ’Panda verzin een list’ gaat Hyundai nu tijdelijk samenwerken met de 37 Albert Heijn XL-versies die ons goede vaderland rijk is. Van 27 april tot/met 3 mei kan hier zowel de i10 als de i20 tegen een schappelijke leasetarief, type: privé-lease, uit de supermarktschappen worden gepakt. Voor het verkooptraject werkt Hyundai samen met Lease Plan, terwijl het onderhoud aan deze lease-auto’s via de Hyundai-dealers verloopt. Voor de i10 geldt een private-lease bedrag van 149 euro/maand; voor de i20 is dat 199 euro/maand.

Op herhaling?

SsangYong behoorde, samen met Kia en Daewoo, precies 20 jaar tot de drie Zuid-Koreaanse automerken die hun opwachting maakten op de AutoRAI 1995 en daarmee de Nederlandse markt betraden. Met Daewoo, ooit gelanceerd met de slogan: ”U bent toe aan Daewoo” is het niet goed afgelopen: het merk werd Chevrolet, marcheerde een tijdje lekker dankzij de Chevrolet Volt, maar is feitelijk begin dit jaar in Europa ten grave gedragen. Hoewel het Manchester United van Louis van Gaal nog met het ’Golden Bow-tie’, het Chevrolet-logo, op de borst speelt. Dit komt omdat het contract voor de shirtreclame nog een jaartje of zo doorloopt. En betaald is betaald, zoals u weet…

Kia boert heel lekker in Nederland, is inmiddels het zustermerk Hyundai gepasseerd in de verkoopstatistieken. SsangYong daarentegen is voor pers en publiek van de radar verdwenen. Begonnen als zelfstandig merk wordt SsangYong in Nederland al gauw ingelijfd bij de Kroymans Corporation. Dat was in de dagen dat mijn vriend Frits Kroymans (ik ben geboren op de Soestdijkerstraatweg 32B in Hilversum en ken de firma Kroymans – Soestdijkerstraatweg 64 – zo ongeveer al sinds ik kan lopen) en zijn managers probeerden een groot conglomeraat op te bouwen door, naast de bestaande merken Ferrari en Jaguar, ook de import van Cadillac (voor heel Europa), Alfa Romeo voor Nederland en SsangYong voor Nederland, in te lijven. We weten hoe het afliep: misgegokt, mismanagement en misère door de economische crisis.

Mijn hart maakt dan ook een sprongetje als ik op de AutoRAI, ietwat weggedoken tussen de stands van BMW en Nissan, weer een aantal SsangYong modellen ontwaar. SsangYong is niet dood, het leeft. Manager Thijs Janssen van SsangYong Motors Benelux uit Kontich bij Antwerpen en Ad de Bruijn van SsangYong Motors Nederland uit Alblasserdam vertellen dat hun merk ook na de moeilijke tijden onder de Kroymans en daarna eigenlijk nooit is verdwenen. Dus mijn vraag: ”SsangYong gaat na 20 jaar op herhaling als herintreder op de Nederlandse markt?”, wordt weggewimpeld met de mededeling: ”Ben je gek, we zijn eigenlijk nooit weggeweest. Als SsangYong Benelux bestaan we al sinds 2011. In Nederland werken we met 20 dealers, enkele als exclusieve SsangYong-dealer, andere dealers van vooral Japanse automerken, hebben SsangYong erbij.

Om het nog leuker te maken, presenteren we hier op de AutoRAI 2015 een compleet nieuw model: de Tivoli. Hij is 419 cm lang; zit eigenlijk tussen twee segmenten in, namelijk het B-segment en het SUV-segment. Hij biedt volop binnenruimte met veel beenruimte vóór en achter. Standaard meet de laadruimte zo 430 liter. Er is keus uit een 1.6 benzinemotor (94 kW/128 pk en 160 Nm trekkracht) en een 1.6 diesel (85 kW/115 pk en 300 Nm koppel). In juni staat de Tivoli bij de dealers met een vanafprijs van 21.950 euro. Afhankelijk van uitrusting, motorisering, enzovoort, loopt het aanschafbedrag desgewenst op tot 26.950 euro”.