Door Willem van den Elskamp op vrijdag, 13-03-2015 in

Genève, maart 2015 – Grootste nieuws op de Autoshow van Geneve 2015 is de bekendmaking van de Europese ’Auto van het Jaar 2015’. Dit keer ging de titel naar: de Volkswagen Passat. Na de eerdere bekroning tot ”Zwitserse Auto van het Jaar 2015” sleepte de jongste troefkaart van de Wolfsburgers nu dus ook de Europese titel in de wacht.

Voor de VW Passat had de jury van 58 toonaangevende autojournalisten 340 punten over. Dat waren er 92 meer dan voor nummer twee, de door velen als winnaar getipte Citroën C4 Cactus. Nummer drie van de zeven genomineerden werd de Mercedes-Benz C-Klasse. Hij kreeg 221 punten. Van de eindkandidaten eindigde de Ford Mondeo als vier met 203 punten, terwijl de Nissan Qashqai met 160 punten op plaats vijf belandde. Nummer zes is de BMW 2er Active Tourer met 154 punten. Hekkensluiter werd de Renault Twingo met 124 punten.

Noviteiten

Verder wemelde het op de Geneefse Autoshow 2015 – net als voorheen – weer van de noviteiten. Op autogebied vallen er 77 wereldprimeurs, 40 Europese primeurs en 32 Zwitserse primeurs te bewonderen. Bezoekers kunnen nog tot en met de 15 maart terecht op de ”85e Salon International de l’Auto et Accessoires”. We noteerden als belangrijkste nieuws.

DS-lijn 

Citroën had gehoopt dat de Cactus als winnaar van de Auto van het Jaar verkiezing uit de stembus zou komen. Tot teleurstelling van de Fransen – en trouwens ook van veel insiders en autoriteiten, zoals mijzelve – werd het een tweede plaats. Hoewel ook eervol is de ’runner-up’ positie eigenlijk de meest ververlende plaats bij een verkiezing: nét niet

Nieuws bij Citroën is de bekendmaking van de nieuwe styling voor de DS-lijn. Deze krijgt voortaan uitsluitend het DS-logo op de neus en niet langer ook de ’double chevron’.

Sport-Space

Kia’s nieuwe PR-manager Tamara Oostveen leidt ons rond op de Kia-stand. Ze neemt me mee naar de concept-car ’Sport Space’, een combinatie van een stationcar en een hatchback. Maar, zoals Tamara zegt: ”Dit is een vrij realistisch concept, dat wellicht in 2016 als definitief model op de markt komt”. In het front zitten lamellen, waarvan de louvres onder het rijden automatisch meer of minder open gaan om zo de motorkoeling te regelen. In de laadruimte zien we rollers om de bagage gemakkelijk te kunnen in- en uitladen.

Ander nieuws is de Cee’d GT, die een facelift krijgt en vanaf komend najaar in Nederland te koop is. Verder is de opgekietelde 1.6 Diesel het vermelden waard. Zijn motorvermogen stijgt met vijf pk van 128 pk naar 133 pk, waarbij de motor ook gecombineerd kan worden met een zeventraps dubbele koppeling. Al dit Kia-nieuws staat binnenkort ook op de AutoRAI.

Freelander-opvolger

LandRover heeft de Discovery Sport prominent op de stand staan. Dit is de opvolger van de Freelander. Laatstgenoemde model is alreeds uit het programma. Standaard krijgt de Discovery Sport 5 + 2 zitplaatsen.

Millemiglia 417

Mercedes-Benz scoort met maar liefst acht primeurs het noviteiten-record van Geneve 2015. PR-dame Lydia Altena weet ze keurig uit het hoofd op te sommen. Grootste primeur  is de Maybach – Pullman. Dat is een super-de-luxe model op basis van de toch al niet klein geschapen S-Klasse. Hij is 1,20 meter langer dan de ’gewone’ S-Klasse. Wat neerkomt op 6,5 meter, oftewel – voor de Engelse markt – 21 feet. Noch de Maybach Pullman als de iets kleinere S-Klasse Pullman komen binnenkort naar de Amsterdam AutoRAI. Ze staan wel op de vrijwel tegelijkertijd gehouden Autoshow in de Chinese hoofdstad Peking.

Daarentegen komt de C-Klasse 350-e Plug-in Hybride wel naar de AutoRAI. Hij wordt daar één van de publiekstrekkers, mede dankzij de nog steeds geldende gunstige bijtelling van slechts zeven procent. Hij kost vanaf 57.995 euro. Desgewenst kunt u hem nu al bestellen. Wie kiest voor de Estate-versie van de C-Klasse 350-e is 2.000 euro duurder uit.

Als Europese primeur showt Mercedes-Benz op zijn Geneefse stand de GLE Coupé, die in de tweede helft van 2015 te koop is. Blikvanger is verder de AMG-GT3, een pure circuit-bolide.

Bij de concept-modellen komen we de naam ’Vision’ weer tegen. Ik herinner mij dat de oer-A-klasse destijds op autoshows werd gepresenteerd als de ’Vision A’, later gevolgd door – u voelt hem al aankomen – de ’Vision B’. Anno 2015 maken we in Geneve kennis met de concept-car genaamd ’Vision-e V-Klasse Plug-in Hybride’ met een vier cilinder benzinemotor van 210 pk plus een elektromotor van 90 kW. Volgens Mercedes heeft de wereldprimeur een actieradius van 50 km als hij puur elektrisch rijdt. We zien een super-de-luxe V-klasse, inclusief ’ligstoelen’ met lederen bekleding en meer van dit soort mooi spul. Verder op de Mercedes-stand de CLA shooting Brake, die we ook al op de begin dit jaar gehouden Autosalon van Brussel hebben bewonderd. Trekpleister is ook de G-Klasse 4×4 kwadraat. Deze SUV is geïnspireerd op de G-Klasse 63 AMG 6×6. Deze 200 procent terreinwagen heeft een bodemvrijheid van 45 cm en een doorwaadhoogte van één meter. Dit model geldt als een ’Near-Series Concept’, dat wacht op de reacties van pers en publiek.

Omdat het dit jaar precies 60 jaar geleden is dat Stirling Moss samen met z’n legendarische navigator Dennis Jenkinson de Millemiglia won met de Mercedes SVR 722 (7 uur 22 was hun starttijd) presenteert het-merk-met-de-ster in Geneve het  Mercedes-Memorabilia-Model ’Millemiglia 417’.

ASX-opvolger

Mitsubishi toont een concept in de vorm van de XR PHEV met een 120 kW elektrische aandrijving plus een benzine-motor. Zijn gemiddelde uitstoot blijft onder de 40 gram CO2 per km. Deze opvolger van de ASX komt in 2016 in ons land op de markt.

Verder krijgt de L200 Pick-Up een nieuwe krachtbron. Dit is een 181 pk sterk 2,4 liter diesel-aggregaat met een uitstoot van 169 gram CO2 per km. Vanaf september staat-ie bij de dealers.

Succesnummer Outlander PHEV blijft ondertussen lekker doorlopen. Gemiddeld verkoopt elke Mitsubishi-dealer in ons land er één per week. Wat dit jaar neerkomt op zo’n 5000 stuks.

Elektro-Transporter

Nissan onthulde de Sway, wat staat voor ’Styling Way’. Dit is een concept-car bestemd voor het B-segment. Woordvoerder Bart van Thienen van Nissan Nederland zei, dat hij niet mocht vertellen dat de Sway een voorstudie is van de nieuwe Micra. Nou, dan weet u het wel…

Ander nieuws bij Nissan is de e-NV200 Evalia met zeven zitplaatsen. Zeg maar de personenwagen-variant van de elektrisch aangedreven NV200, die al langer als bestelwagen te koop is. Hij rijdt puur elektrisch. Motorisch leunt hij sterk op de elektrisch aangedreven Nissan Leaf, die in 2011 Europese ”Auto van het Jaar” was. Nissan duidt de Evalia aan als een ”Innovatie-Elektro-Transporter”.

Nissan Nederland gaat zijn stand op de komende AutoRAI van medio april vullen met uitsluitend elektrisch aangedreven modellen. Dus is de e-NV200 Evalia daar ook te zien.

Karel de Grote

Opel heeft met de Karl misschien wel de belangrijkste primeur van de autoshow. Tenminste als we kijken naar serieuze, betaalbare modellen. Opel’s jongste oogappel is genoemd naar Karl Opel, die anderhalve eeuw geleden het Opel-concern oprichtte. Woordspelingen en flauwe grappen over de naam Karl zullen dus vast niet van de lucht zijn, zoals dat destijds bijvoorbeeld ook het geval was met de Fiat Croma: ”In de Croma zit je gebakken” en ”Croma: een spetter van een auto”.

Ik neem vast een voorschot: het uitgeklede basismodel wordt aangeduid als ’Karel de Kale’; als de Karl een succes wordt, zie we een bijnaam als Karel de Grote wel zitten. Terwijl ik voor een artistiek aangeduide Karl een naam als ’Karel Appel’ wel zie zitten.

Opel positioneert de Karl in het marktsegment waar nu modellen als de Citroën C1, de Peugeot 107 en de Toyota Aygo actief zijn. Hij is 368 cm lang. Dat is fractioneel kleiner dan zijn lifestyle-broer, de Adam, die overigens een stevige concurrent is van de Fiat 500.

Onder de motorkap van de Karl staat een kleine driecilinder benzinemotor met 999 cm3 slagvolume, goed voor 75 pk en een theoretisch verbruik van zuiniger dan 1 op 20. Verkoopstart later dit voorjaar. Prijs: vanaf 10.995 euro. In Duitsland is dat 9.500 euro!.

Grill-signatuur

Peugeot geeft de 208 een verjongingskuur. Hij wordt iets hoger in de markt gepositioneerd. ’Active City Break’ is voortaan standaard. Met zijn 1.6 Blue HDi motor (geen hybride, maar een normale verbrandingsmotor) van 75 pk danwel 100 pk scoort de 208 nu een wereldrecord op het uitstoot-gebied: 79 gram CO2 per km. Deze Peugeot beleeft zijn Nederlandse introductie op de komende AutoRAI en staat vanaf half juni bij de dealers in de showroom.

Alle motoren voldoen nu aan de Euro 6 normen. Leuke detail is dat de motor van de 208 GTI nu 208 pk levert. Als introductiekleur voor de nieuwe 308 lanceert Peugeot ’orange-power’.

Verder zien we in Geneve de nieuwe ‘grill-signatuur’ van Peugeot. Hierbij zit de ‘Leeuw van Belfort’ niet langer op de neus, maar op de lamellen van de grill. Deze nieuwe grill krijgen we in de nabije toekomst voor ’t eerst te zien op de 508.

C-segment Cross-over

Renault laat op de Salon van Geneve zijn nieuwe studiemodel ‘Kadjar’ zien, een serieuze toekomstvisie van een cross-over in het C-segment. In de naam vinden we onder meer het begrip ‘Quad’ en de filosofische term voor ’uit het niets verschijnen’ terug. Verder betekent de naam ‘Kadjar’ niks. Maar het doet wel denken aan Atjar, dus die bijnaam lijkt tzt logisch. Zoals de Clio wel wordt aangeduid als de Renault Kliko of Clito. Aan u de keus.

Renault bouwt zijn Kadjar op het nieuwe, samen met Nissan ontwikkelde modulaire platform, dat we al kennen van de op komst zijnde Renault Espace en de Nissan Qashqai, terwijl naar verluidt ook de toekomstige Renault Mégane op dit nieuwe platform gestalte krijgt. Ontwerper van de Kadjar is onze landgenoot Laurens van den Akker, die inmiddels wijd en zijd wordt geloofd en geprezen voor zijn succesvolle ontwerp van de Renault Captur.

Verder op de Renault-stand de ’Initiale’, de luxe versie van de op komst zijnde Espace. ’Initiale’ wordt de luxe tak van het merk Renault, zoals Citroën zijn DS-lijn heeft.

Boxermotor-kampioen

Subaru toont de Levorg, een nieuwe 4WD met natuurlijk een boxermotor, die in najaar 2015 op de markt komt. Waarschijnlijk krijgt hij ook de nieuwe direct-ingespoten 1.6 motor. Verder heeft hij allerlei nieuwe veiligheidstechnieken aan boord. In de naam ’Levorg’ herkennen we onder meer de oude Subaru-modelnaam ’Legacy’. Tevens verwijst ’Levorg’ naar ’Revolution’ en ’Touring’, althans volgens de woordvoerder van Subaru Japan, die ik vroeg wat ’Levorg’ betekende.

Zoals bekend is Subaru het boxermotor-merk van de autowereld. Sinds 1966 heeft deze autotak van Fuji Heavy Industries ruim 15 miljoen boxermotoren gebouwd en in de talrijke Subaru-modellen ingebouwd.

Miljoenen Hybrides

Toyota onthult zijn nieuwe Auris met een 1.2 liter viercilinder Turbo-motor, die goed is voor 116 pk. Vanaf 1.500 toeren levert deze motor reeds 185 Nm. Daarnaast krijgt de Auris ook een van BMW-afkomstige 1.6 D4D dieselmotor, die 112 pk aan de dag legt.

Leuk nieuws voor de leaserijder is de Auris Hybrid, die slechts 79 gram CO2 per km uitstoot en als grote stationwagon toch in de 14 procents bijtellingscategorie valt.

Verder is Toyota onderweg naar de viering van 20 jaar Hybride. In 1997 verscheen de eerste Prius, waarvan de tweede generatie in 2005 tot Europese ’Auto van het Jaar’ werd gekroond. Inmiddels heeft Toyota sinds 1997 ruim 7,3 miljoen hybride-versies gebouwd. Mede hierdoor is de naam Prius synoniem geworden voor Hybride, zoals Spa synoniem is voor bronwater.